Miért meditáljunk?

A nyugati ember habitusának egyik jellemzője, hogy hatalmas lelkesedéssel képes a világi dolgok felé fordulni, viszont belül, önmagában hajlamos elnyomni azokat a fel-feltörő igényeket, ami a jobb, kiegyensúlyozottabb élet felé terelhetné. Felfokozott munkatempóval vagyunk képesek dolgozni, szembe szállunk a világgal, óriási lufivá növesztjük egonkat, de ha arról van szó, hogy egy pillanatra meg kellene állni, átélni a létezés egyszerű szépségét, akkor már gondban vagyunk.

Közben, ha széjjel nézünk, szinte csak útkereső embereket látunk, akik egy olyan kiapadhatatlan forrást keresnek, amire csatlakozva nap, mint nap feltöltekezhetnek.

Miért a meditáció?

Van egy mondás, miszerint „az vagy, amit gondolsz”, és a ma embere egyszerűen képtelen koncentráltan gondolkodni, megfogja a „beérkező” gondolatokat, és addig ízlelgeti, tovább gondolja, forgatja, míg egy vég nélküli gondolatspirálba kergeti saját magát, aminek hatására éppen a meggondolatlan válaszok születnek a külvilág felé.

Ha megfigyeljük magunkat, akkor könnyen rájövünk, vagy a múltban élünk vagy a jövőben, a jelent sok esetben képtelenek vagyunk megélni, holott ez a megoldás lenne a teljes kiegyensúlyozottság elérésének első lépése.

Kilépünk reggel az ajtón és azon morgolódunk, hogy tegnap mi történt, rettegve tartunk a munkahelyünk felé, hogy vajon mi vár ránk, de észre se vesszük, hogy itt és most ébredezik a város a maga szépségeivel, megcsillan a nap sugara a szélvédőn, vagy épp a tavasz első, kellemesen langyos fuvallata simogatja arcunkat. Itt és most.

A meditáció abban tud segíteni elsősorban, hogy megéld a jelent, mert ez egy olyan képlékeny állapot, amit a legnehezebb tetten érni, míg a múltat és a jövőt jobban el tudjuk helyezni önmagunkban, addig a jelent mindig képesek vagyunk elszalasztani.

A meditáció az itt és most csodájának a megtapasztalása, a nem gondolkodásé, a belső megfigyelésé. Ez pedig valóban csodát képes tenni az emberrel, bármennyire is hihetetlenül hangzik, de egy olyan belső élményben lehet részünk, amit „normál üzemmódban” képtelenek vagyunk elérni.

Meditáció a mindennapokban

A meditáció egy több ezer évre visszavezethető módszer, ami a 21. század emberének a lehető legalkalmasabb időpontban érkezik ahhoz, hogy elérjen egy jobb, kiegyensúlyozottabb mentális állapotot, és tudjuk jól, ha mi magunk rendben vagyunk, akkor onnantól tudunk másoknak is segíteni. De önmagunkat semmiképp nem kerülhetjük meg!

Többféle meditációs technika létezik (buddhista, hindu, keresztény stb.), de valójában mindegyiknek ugyanaz a célja: tudatosságunk növelése, hogy érzelmeinket az itt és most, a jelen függvényében minél hatékonyabban feldolgozhassuk, ezáltal megteremtve saját lelki békénket. Ha ez meg van, minden van!

Talán nincs olyan neves és kevésbé neves tudományos és orvosi egyeteme a világnak, ahol ne vizsgálták volna az aktívan meditáló embereket, de végeredményben minden kutatás arra a megállapításra jutott, amit összefoglalva így fogalmazhatnánk meg: a meditáló ember egészségesebb, nem csak mentálisan, hanem fizikailag is!

Emellett számos olyan hatás is egyszerre érvényesül, mint a nyugalom, lelki béke, koncentrálóképesség fokozódása, érzelmek tudatosítása, problémamegoldó képesség kifinomulása, vagy a mélyebb önismeret, de a felsorolást szinte vég nélkül folytathatnánk!

A fantasztikus az a meditációban, hogy életkortól függetlenül bármikor elsajátítható, és aktívan használható a mindennapokban. Egyetlen feltétele csupán a kitartó gyakorlás, mert tény, hogy meditatív állapotba nem egyik pillanatról a másikra jutunk el.

Meditáció gyakorlásával egy egészségesebb, kiegyensúlyozottabb, békésebb világ tárul fel, ami valójában egy karnyújtásnál is közelebb van. Önmagadban.